Oris Dental: Posisjonering og rebranding
Da Oris Dental kom til Narrativ våren 2022 var det med ønske om en totalrenovering av både markedsstrategi og merkevareutrykk. Tannhelsekategorien som helhet hadde lenge vært preget av et homogent uttrykk og et innadvendt språk. Etter å ha vokst fra 6 til 90 klinikker og med det tatt posisjon som Norges største tannlegekjede, var Oris Dental klare til å befeste dette tydelig i sin eksterne kommunikasjon.
Forene virksomhetsstrategi og markedstrategi
Med vanvittig vekst på kort tid ble det besluttet å starte markedsarbeidet med blanke ark og rigge seg for videre vekst. I første fase var fokus derfor på å dypdykke i virksomhetsstrategien og intervjue stakeholders i ulike lag av organisasjonen for å forstå bredden i ambisjoner for merkevaren.
Herfra ble mål fra virksomhetsstrategi oversatt til markedsmål, støttet av markedsundersøkelser, merkevareanalyser og fokusintervjuer med kjernemålgruppene. Verdier, interne som eksterne, ble deretter revidert for å speile både status quo og langsiktige mål.
TOV og visuell identitet
Basert på definerte målgrupper, klare verdier og mål, ble arbeidet med å utarbeide en tydelig tone of voice igangsatt. Skissetekst ble testet internt som eksternt før endelig definering av regelsett. Fra noe innadvendt og teknisk språk, til inviterende og lettfattelig på kunde/pasients premisser. I denne fasen ble også behovet for et eget konsept tilpasset pasienter med tannlegeskrekk avdekket, et prosjekt du kan lese om her (TRYGG).
I forlengelsen av strategien, og basert på en konkurrentanalyse fra både norske og internasjonale aktører, definerte vi hvilke visuell posisjonering som var naturlig for Oris Dental å ta. Vi så på tannhelsebransjens kollektive drakt, og testet ulike retninger både med og uten satte bransjemarkører. I tett samarbeid med markedssjefen, Therese Nøst, og flere avsjekkspunkt i løpet av utviklingen, fant vi sammen veien til et fargerikt univers med pasienten i fokus, et inviterende uttrykk og en moderne profil som tør å være menneskelig.
Implementering
Et konsern som Oris Dental er omfattende arbeid å få i ny drakt. I dialog med nøkkelpersoner som bl.a. deres interne designer, interiør- og eksteriøransvarlige, web- og performancebyråene de jobbet med, fikk vi overblikk over alt materiell de 90 klinikkene trengte fornyet, både internt og eksternt, og hva som manglet, i tillegg til hovedkvarterets behov. Det ble utviklet nytt annonseuttrykk, utført en merkevareshoot med representanter for de vi skal snakke til – pasientene – heller enn preaching to the choir ved å kun vise tannleger, nettsiden fikk en opprydning og en overhaling, illustrasjonsmanér ble definert, støttelementer tok form, og brandguiden som total ble satt.
Lansering
Høsten 2022 var Oris Dental og samtlige klinikker klar i ny drakt. Ved sjøsettelse var de 1500 ansatte invitert til lanseringslunsj på ulike kontorer over hele landet og via en felles livestream. Nye budskap ble distribuert nasjonalt, støttet av lokale tiltak i direkte geografisk tilknytning til de ulike klinikkene.
Markedsplan, always on og øvrige prosjekter
I prosessen med posisjonering besluttet Oris Dental å signere Narrativ som totalbyrå. Vi utarbeidet en nasjonal og lokale markedsplaner for det resterende av 2022, samt totalplan for 2023 der Narrativ også står for produksjonen. Herunder også strategi, visuell identitet og innholdsproduksjon til prosjekter som Trygg, Oris Academy, Oris tannforsikring og Oris Dental Summit.
I 2024 vil arbeidet også inkludere kjedens employer branding.
Resultater etter første seks måneder:
Økt merkevarekjennskap fra 5 til 20 prosentpoeng. 37% økning i antall besøk på nettside, hvorav 33% er nye brukere. Fra 2006 innganger til digital booking til 48800 første halvår. Økning fra 01.10 min til 01.52 min i tid benyttet på nettside.